Auteur Topic: Nieuwe Oude Racemotoren  (gelezen 63594 keer)

emotracing

• Hero Member
  • ..edelprutser in opleiding..
Re: Nieuwe Oude Racemotoren
« Reactie #705 Gepost op: februari 03, 2012, 20:45:02 »
Hee René,
Carter al bijna klaar ?
Is dit weer zo'n projekt wat in een recordtempo van 14 dagen rondrijdt / in de kliko verdwijnt ? (doorhalen wat niet van toepassing is)
We krijgen eerst nog elfstedentocht ,voordat het raceseizoen weer begint ,is nog tijd...

RENÉ

• Hero Member
  • 50cc.......en alleen 2 takt.......en zware shag
    • www.classic50cc.eu
« Reactie #706 Gepost op: februari 03, 2012, 20:50:28 »
Mouah........valt wel mee hoor,ik ben er al anderhalve week mee zoet en wat je nu ziet is ook alles tot nu toe.
Mocht het als door een wonder niet in de kliko komen zal er ook nog eens een motorfiets omheen moeten worden gebouwd........dat duurt ook zo maar een week ;D

kees colijn

• Sr. Member
  • een tweetakt is goed, een viertakt is beter!
« Reactie #707 Gepost op: februari 03, 2012, 22:56:51 »
René heeft weer eens gelijk. De eventuele tandriem past niet in het carter en kansloos blijft het. Dan maar ergens aan de zijkant, later met een camouflerend deksel er over heen. Bij drie tandwielen is het middelste tandwiel dus dubbelbelast. Net als mijn kinderen. Wat heb je dan een zwaar leven.
Het carter is ter plaatse van de lagering van het middentandwiel erg dun. Eenzijdig bevestigd asje zou uit het aluminium kunnen breken. Ik ga weer de schuur in als het minder koud wordt en bedenken hoe het dan verder moet.
Frits bedankt voor de begrijpelijke uitleg.

René succes met de voortgang van je triltakt.

coeno

• Full Member
  • http://members.home.nl/coeno/
    • 1totravel
« Reactie #708 Gepost op: februari 03, 2012, 23:10:05 »
Hee René,
Carter al bijna klaar ?
Is dit weer zo'n projekt wat in een recordtempo van 14 dagen rondrijdt / in de kliko verdwijnt ? (doorhalen wat niet van toepassing is)
We krijgen eerst nog elfstedentocht ,voordat het raceseizoen weer begint ,is nog tijd...

Rene wil deze al klaar hebben voor de trainingsdag op 25 maart...

;D

RENÉ

• Hero Member
    • www.classic50cc.eu
« Reactie #709 Gepost op: februari 04, 2012, 10:08:10 »
Frits........even terugkomen op het duwen en trekken van het tussentandwiel wat jij zo bloemrijk beschreef,als je 4 tandwielen gebruikt duwen en trekken die toch ook?
Plus dat de diameter dan kleiner is en de tanden vaker aan de beurt komen........
En het trillen......het achterste blok is een normaal onveranderd blok met relatief weinig trilling,het voorste carter is(mits goed uitgebalanceerd)ook een soort apart blok met relatief weinig trilling..........waarom zou dan de draairichting van de krukassen verschil maken?
Ik geloof best dat je gelijk zou kunnen hebben,maar leg het eens uit in gewone dombotaal zo dat zelfs ik het zou kunnen begrijpen ;D

fos

• Hero Member
« Reactie #710 Gepost op: februari 04, 2012, 14:03:22 »
Frits........even terugkomen op het duwen en trekken van het tussentandwiel wat jij zo bloemrijk beschreef,als je 4 tandwielen gebruikt duwen en trekken die toch ook?
Plus dat de diameter dan kleiner is en de tanden vaker aan de beurt komen........
Helemaal correct, René. Maar ik wil jouw geluk niet telkens verstoren, dus ik heb maar even niets gezegd toen jij over vier in plaats van drie tandwielen begon...
Citaat
En het trillen......het achterste blok is een normaal onveranderd blok met relatief weinig trilling,het voorste carter is(mits goed uitgebalanceerd)ook een soort apart blok met relatief weinig trilling..........waarom zou dan de draairichting van de krukassen verschil maken? Ik geloof best dat je gelijk zou kunnen hebben,maar leg het eens uit in gewone dombotaal zo dat zelfs ik het zou kunnen begrijpen.
Even kijken of ik een tekeningetje kan vinden. I'll be back...

Hebbes. 't heeft effe geduurd, maar voor René doen we alles, nietwaar?
Hieronder het originele artikel uit Moto 73. Dat gaat over tandemtwins waarbij de krukassen tegen elkaar indraaien. Maar als je even doordenkt, snap je ook wat er gebeurt als ze allebei dezelfde kant op draaien.
« Laatste verandering: februari 04, 2012, 15:09:32 door fos »

RENÉ

• Hero Member
    • www.classic50cc.eu
« Reactie #711 Gepost op: februari 04, 2012, 18:51:26 »
O.K.Frits,gelezen.
Maar wat kan ik nu het beste doen?(er zijn nog vele mogelijkheden open omdat niets nog definitief is),krukassen tegen elkaar in laten draaien of niet?,big-bang of screamer?

fos

• Hero Member
« Reactie #712 Gepost op: februari 04, 2012, 18:59:40 »
Als je trillingvrij wilt zitten is tegen elkaar in draaien, met beide zuigers gelijktijdig op en gelijktijdig neer, de beste oplossing. Maar dan niet met vier tandwielen, maar net zoals Rotax en Aprilia, met op elke krukas een groot tandwiel, die rechtstreeks in elkaar grijpen, en op één van beide krukassen bovendien een kleiner tandwiel dat de koppeling aandrijft. Dat beide cilinders gelijktijdig een klap geven, betekent wel een zwaardere belasting voor de koppeling en de bak, maar ik denk dat alle andere oplossingen zoveel trillingproblemen zullen opleveren, dat je die beter gelijk kunt klikoneren.

PTR

• Hero Member
« Reactie #713 Gepost op: februari 04, 2012, 20:14:36 »
De Kawa was op die manier niet bij te houden.

Was de Rotax 250 twin ook zo gekoppeld??

HEMEYLA

• Administrator
  • Hero Member
  • Ton in JO32FI56
    • HEMEYLA
« Reactie #714 Gepost op: februari 04, 2012, 21:53:06 »
Armstrong
« Laatste verandering: februari 04, 2012, 21:55:59 door HEMEYLA »

RENÉ

• Hero Member
    • www.classic50cc.eu
« Reactie #715 Gepost op: februari 04, 2012, 23:14:37 »
O.K...........begrepen ;D
Helaas denk ik dat de mogelijkheden beperkt zijn omdat ik geen nieuw blok bouw en het achterste blok gewoon als 1 cilinder inzetbaar moet zijn,dat is de hele insteek van dit concept.
Ik ga natuurlijk wel even kijken wat er eventueel mogelijk is..........
René

louis sr

• Gast
« Reactie #716 Gepost op: februari 04, 2012, 23:50:11 »
................ hoe slecht die tandwielen v/d 5e versn. eruitzien ? ( 2e tandwiel van af het kettingwiel) ,even inzoomen.
« Laatste verandering: februari 05, 2012, 00:09:11 door louis sr »

PTR

• Hero Member
« Reactie #717 Gepost op: februari 05, 2012, 08:55:39 »
Het zou best eens zo kunnen zijn dat dat tanwiel ingestoken is om in het andere tandwiel (2e versnelling??) te passen.

Mick

• Newbie
  • *
« Reactie #718 Gepost op: februari 05, 2012, 14:39:45 »
Hi Rene et al,

Ariel Square Four used two large gears and contra rotating cranks.

Velocette Roarer super charged twin also the same but across the frame for shaft drive. 

Mick.

RENÉ

• Hero Member
    • www.classic50cc.eu
« Reactie #719 Gepost op: februari 05, 2012, 16:01:05 »
Ik heb zitten puzzelen maar met 2 grote tandwielen gaat niet lukken,simpelweg omdat de ruimte beperkt is.
Het grootste tandwiel dat ik kan gebruiken is de maat die het koppelingstandwiel heeft,2van deze zijn te klein om de krukassen te verbinden.
De enige mogelijkheid is dus met 3 tandwielen of als ik de krukassen tegen elkaar in wil laten draaien 4 tandwielen te gebruiken.
Ik denk dat ik de eerste optie gewoon ga proberen,switchen naar 4 kan altijd nog en als het helemaal niks wordt ben ik toch lekker bezig geweest ;D
Eigenwijs?.........jazeker,maar niet geschoten is altijd mis :o
René